Pages

Saturday 18 May 2013

Teknik-teknik Membaca


TEKNIK MEMBACA

1. Bacaan Mekanis

Bacaan Mekanis ialah bacaan bersuara dengan membunyikan sebutan yang jelas dan tepat mengikut sistem bunyi bahasa Melayu. Bacaan jenis ini mementingkan sebutan huruf dan bunyi dengan betul dan bacaannya mengikut intonasi dan nada yang betul.

2. Bacaan Mentalis

Bacaan Mentalis ialah bacaan yang mempunyai kaitan dengan akal dan fikiran seseorang. Hal demikian setelah murid menguasai bahan bacaan dengan bersuara, mereka akan mula membaca dalam hati tanpa mengeluarkan suara. Tujuannya adalah memahami maklumat dan idea yang terdapat dalam teks.

3. Bacaan Intensif

Bacaan Intensif ialah bacaan secara mendalam. maksudnya teknik ini akan memperkembangkan kebolehan meneliti, memahami dan menganalisis dalam perkara yang dibaca. Pembacaan Intensif ini akan menekankan ciri-ciri tatabahasa, pembentukan bahasa dalam pelbagai situasi.

4. Bacaan Ektensif

Bacaan Ektensif ialah bacaan meluas yang dilaksanakan diluar bilik darjah seperti bilik sumber atau perpustakaan. Bacaan ini mempunyai hubungan yang rapat dengan asas bacaan kerana bacaan jenis ini menitikberatkan pengukuhan asas bacaan atau tidak langsung menambah kemahiran, pemahaman serta kepantasan membaca dalam diri murid.

Teknik Membaca KWLH

KWLH adalah singkatan bagi yang berikut; 

K (know) Apa yang telah diketahui (sebelum membaca). 

W (want) Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca). 

L (learned) Apa yang telah diketahui (selepas membaca). 

H (how) Bagaimana untuk mendapat maklumat tambahan - yang berkaitan (untuk membaca seterusnya).

Apa yang jelas dari penerangan tersebut ialah suatu teknik membaca kritis di mana pembaca;

a. mengingat dahulu apa yang telah diketahui.

b. membayang atau menentukan apa yang ingin diketahui.

c. melakukan pembacaan (bahan yang telah dipilih).

d. mengetahui apa yang telah diperoleh dari pembacaan yang baru dilakukan.

e. menentukan apa lagi yang perlu diperoleh (sekiranya perlu membuat pembacaan seterusnya).

Teknik pembacaan akan membolehkan pelajar:

a. mengaitkan pengetahuan yang sedia ada dengan apa yang dibaca.

b. menentuka apa yang telah diperoleh dari pembacaannya. 

c. menentukan apakh lagi bahan yang perlu dibaca sekiranya ingin mendapat maklumat tambahan.

Dalam konteks pengajaran, pelajar dibiasakan menggunakan borang seperti yang di bawah sekiranya dikehendaki menggunakan teknik KWLH.


Know (K)
Apa yang sudah diketahui?
Want (W)
Apa yang hendak diketahui?
Learned (L)
Apa yang telah dipelajari/diperoleh?
How (H)
Apa lagi maklumat tambahan diperlukan?






Teknik Membaca SQ3R

SQ3R ialah teknik membaca kritis yang telah diperkenalkan oleh Robinson (1961). Ia merupakan satu kaedah membaca yang memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian maklumat yang terdapat dalam suatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu diselesaikan. SQ3R adalah singkatan bagi;

S (survey)     tinjau

Q (question) soal/tanya

R (read)       baca

R (recite)     imbas kembali atau nyatakan secara lisan

R (review)   baca semula

Survey (tinjau) ialah langkah membaca untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang apa yang terkandung di dalam bahan yang dibaca. Ini dilakukan dengan meneliti tajuk besar, tajuk-tajuk kecil, gambar-gambar atau ilustrasi, lakaran grafik, membaca perenggan pengenalan, dan perenggan terakhir di bahagian-bahagian buku atau  teks.


Di sini juga pelajar sebenarnya menggunakan teknik membaca pantas iaitu skimming dan scanning.


Question (soal atau tanya) ialah langkah yang memerlukan pelajar menyenaraikan satu siri soalan mengenai teks tersebut setelah mendapati teks tersebut berkaitan dengan keperluan tugasannya. Soalan-soalan tersebut menunjukkan keinginan pembaca tentang maklumat yang ingin diperoleh dari bahan tersebut, dan ianya menjadi garis panduan semasa membaca kelak. Pelajar akan cuba mencari jawapan kepada soalan-soalan tersebut.

Read (baca) ialah peringkat pelajar sebenarnya membaca bahan atau teks tersebut secara aktif serta mencuba mendapat segala jawapan kepada soalan-soalan yang telah disenaraikannya sebelum ini. Ketika membaca, pelajar mungkin juga akan menyenaraikan soalan-soalan tambahan, berdasarkan perkembangan kefahaman dan keinginannya sepanjang melakukan pembacaan. Pelajar mungkin juga mempersoal pendapat atau maklumat yang terdapat yang ditemuinya.

Recite (imbas kembali) ialah peringkat yang ketiga.Setelah selesai membaca, pelajar cuba mengingat kembali apa yang telah dibaca dan meneliti segala yang telah diperoleh. Pemilihan maklumat yang sesuai dilakukan dalam konteks tugasannya. Pelajar juga boleh cuba menjawab soalan-soalan yang disenaraikan sebelumnya tanpa merujuk kepada kepada nota atau bahan yang telah dibaca.

Review (baca semula) merupakan peringkat terakhir. Pelajar membaca bahagian-bahagian buku atau teks secara berpilih untuk mengesahkan jawapan-jawapan kepada soalan yang dibuatnya di langkah ketiga. Pelajar juga memastikan tiada fakta penting yang tertinggal.

Skimming dan Scanning

Teknik skimming dan scanning ini sesuai digunakan untuk pembacaan bahan yang ringkas seperti sesuatu petikan mahu pun bahan bacaan yang lebih panjang seperti buku, jurnal dan majalah. Dalam pembacaan sesuatu petikan, kita hanya memberi perhatian kepada idea penting setiap perengan untuk mendapat gambaram umum. Idea-idea khusus sengaja diabaikan. Dalam pembacaan sesebuah buku pula. fokus kita diberikan  kepada bahagian tertentu di dalam buku itu seperti pengenalan, prakata, isi kandungan, tajuk utama, rumusan pada akhir bab dan rujukan indeks untuk mendapat gambaran umum tentang perkara yang dibaca.

Scanning ialah pembacaan cepat untuk mendapat maklumat yang khusus dan bukan untuk mendapat gambaran keseluruhan sesuatu bahan bacaan. Pembacaan cara ini boleh melangkau bahagian-bahagian tertentu yang difikirkan kurang penting. Ketika kita membaca, kita akan menggerakkan mata kita dari atas ke bawah dengan pantas mengikut muka surat petikan yang dibaca sambil menberi tumpuan kepada maklumat yang dicari. Oleh yang demikian, pembacaan cara ini adakah lebih cepat daripada pembacaan cara skimming.

Dalam konteks pembelajaran, skimming dan scanning boleh digunakan bersama. Biasanya, kita boleh membaca cara skimming untuk menentukan kesesuaian sesuatu bahan bacaan . Jika bahan berkenaan itu didapati sesuai maka kita boleh menggunakan teknik scanning untuk mendapatkan maklumat khusus yang dicari.

No comments :

Post a Comment