Pages

Saturday 20 April 2013

Masalah Dalam Membaca: Faktor Dalaman



MASALAH DALAM MEMBACA






Terdapat pelbagai faktor yang membolehkan seseorang individu khususnya terhadap para pelajar. Antaranya faktor dalaman iaitu:



Faktor Individu:
·         Kemahiran kognitif
Kemahiran kognitif para pelajar juga perlu diambil kira untuk menentukan masalah dalaman pelajar yang sukar untuk membaca kerana walaupun mereka sebaya tetapi setiap pelajar mempunyai kemahiran kognitif yang berbeza-beza. Oleh sebab itu, kegagalan proses pembelajaran untuk mengajar mereka cara membaca juga mempunyai kaitan dengan kemahiran kognitif setiap pelajar tersebut.
·         Cara pembelajaran
Cara pembelajaran antara seorang kanak-kanak dengan seorang remaja juga berbeza. Pemikiran seorang remaja lebih kompleks dan mampu untuk menerima pelbagai ilmu dalam satu-satu masa. Sebaliknya cara pemikiran seorang kanak-kanak adalah lebih terhad dan hanya mampu untuk memahami apa yang dilihat oleh mata kasar mereka sahaja (Suppiah Nachaiappan, Kamarulzaman Kamaruddin, Abd. Aziz Abd. Ahukor, Ramlah Jantan, Roslinda Mustapha, Hazalizah Hamzah, 2009).
·         Tidak dapat memahami semenjak awal lagi
Namun, masalah ketidakbolehan untuk membaca ini timbul apabila seorang pelajar itu tidak dapat memahami apa yang telah diajarkan kepada mereka semenjak mereka kanak-kanak lagi sehingga meningkat dewasa. Hal ini menyebabkan berlaku masalah keciciran dalam pembacaan. Kemahiran kognitif pelajar tersebut yang lemah menjadi punca kepada masalah ini. Oleh itu,masalah ini dapat diatasi jika guru memberi perhatian yang lebih kepada para pelajar yang lemah bagi mengelakkan mereka keciciran dalam pembelajaran mereka .
Faktor psikologi
Faktor genetik, kecacatan fizikal murid, persekitaran dan sebagainya yang mempunyai kecenderungan menimbulkan masalah untuk mempelajari dan mengingati sesuatu yang diajar oleh guru mempengaruhi tahap kecerdasan dan psikologi yang pelbagai dalam kalangan murid. Tahap kesihatan serta gangguan emosi juga sering menjadi punca masalah dalam proses pembelajaran. Murid yang mewarisi tahap kecerdasan yang rendah sering memperlihatkan gangguan emosi seperti bimbang, takut, marah dan berbagai-bagai perasaan lagi yang pastinya menjejaskan tumpuan dan perhatian terhadap proses pembacaan (Zulkifley Hamid, 2006).

·         Minat dan motivasi

Tabiat dan keupayaan membaca dapat dibina melalui minat dan motivasi. Minat yang mendalam terhadap bahan bacaan dapat memberikan seseorang itu motivasi dalam memudahkannya mengalami dan memahami proses pembacaannya.

·         Tidak minat membaca

Salah satu faktor yang menyumbang kepada wujudnya masalah membaca dalam kalangan pelajar adalah faktor tidak minat membaca. Sikap kurang minat membaca adalah berpunca daripada kegagalan dalam menguasai kemahiran membaca dengan baik.

·         Kurang rangsangan

Masalah kurang rangsangan daripada ibu bapa dan guru juga menyebabkan timbulnya masalah dalam proses membaca. Hal ini kerana kekurangan perhatian daripada ibu bapa dan guru akan menyebabkan pelajar tersebut akan keciciran dalam proses pembacaan.

Mudah hilang tumpuan dan lemah daya ingatan.


·         Masalah Dalaman

Masalah dalaman yang dihadapi oleh pelajar dalam proses pembacaan juga berkait dengan masalah mudah hilang tumpuan dan lemah daya ingatan kerana peroses pembacaan memerlukan para pelajar untuk mengigati huruf dan bunyi bagi setiap huruf-huruf tersebut. Jika mereka bermasalah untuk mengigati setiap huruf tersebut maka proses pembacaan akan menghadapi masalah seperti membaca merangkak-rangkak dan tersangkut-sangkut.

·         Mengatasi Masalah
Bagi mengatasi masalah pelajaran yang lemah dalam proses pembacaan ini satu proses pemulihan telah dijalankan. Para pelajar yang lemah dalam bacaan akan diasingkan dengan pelajar yang lebih cepat dalam membaca. Rajesvari a/p Ramasamy (2008) beliau telah menyatakan antara permasalahan yang dihadapi oleh pelajar pemulihan ini ialah mudah lupa perkataan yang dibaca. Daya ingatan mereka sangat singkat dan cepat melupakan perkara yang telah dipelajari oleh mereka. Oleh sebab itu, mereka perlu diberi peluang membaca perkataan yang sama berulang kali dalam aktiviti latih tubi. Ramai kanak-kanak pemulihan juga mengalami masalah dalam pengamatan. Mereka kurang mahir mengecam bentuk perkataan yang dibaca. Masalah ini mungkin disebabkan mereka sukar memberi tumpuan atau perhatian.



    Ketidakupayaan untuk mentafsir simbol dan huruf bagi      diterjemahkan dalam ayat atau perkataan secara lisan:
  • ·         Ketidakcekapan menguasai isi pembelajaran
Menurut Abdul Rasid dan Zulkafli (2008), akibat ketidakcekapan mereka menguasai isi pembelajaran yang telah diajar oleh guru masalah menguasai kemahiran membaca dan menulis menjadikan para pelajar lemah dan tidak berminat dalam proses pembelajaran. Permasalahan membaca yang ada dalam diri murid seperti keliru mengecam huruf besar dan huruf kecil semasa membaca, tidak dapat membunyikan perkataan dengan betul dan tepat, tidak dapat menyebut perkataan yang dieja serta sering meninggalkan perkataan yang tidak ketahui makna atau gagal membunyikannya.
  • ·         Masalah ketidakupayaan mentafsir
Masalah ketidakupayaan dalam mentafsir simbol atau huruf bagi diterjemahkan dalam ayat atau perkataan akan menimbulkan pola bacaan yang merangkak-rangkak. Hal ini pastinya menjadikan murid-murid tidak memahami maklumat dan makna bahan bacaan tersebut. Selain daripada itu, murid ini juga lemah dan tidak berminat mencari maklumat yang terdapat dalam gambarajah atau bahan rangsangan yang diberikan oleh guru. Menurut Yahya Othman (2004), membaca merupakan proses interaksi antara teks dengan imaginasi pembaca. Oleh sebab itu, pemahaman para pelajar mengenai teks dan gambarajah yang dilihat oleh mereka mampu untuk menarik minat mereka membaca tetapi jika mereka tidak dapat memahami apa yang dibaca akan menimbulkan rasa bosan untuk terus membaca.


No comments :

Post a Comment