MASALAH
DALAM MEMBACA
Terdapat
pelbagai faktor yang membolehkan seseorang individu khususnya terhadap para
pelajar. Antaranya faktor dalaman iaitu:
Faktor
Individu:
·
Kemahiran
kognitif
Kemahiran kognitif para pelajar juga perlu diambil kira untuk
menentukan masalah dalaman pelajar yang sukar untuk membaca kerana walaupun
mereka sebaya tetapi setiap pelajar mempunyai kemahiran kognitif yang
berbeza-beza. Oleh sebab itu, kegagalan proses pembelajaran untuk mengajar
mereka cara membaca juga mempunyai kaitan dengan kemahiran kognitif setiap
pelajar tersebut.
·
Cara
pembelajaran
Cara
pembelajaran antara seorang kanak-kanak dengan seorang remaja juga berbeza.
Pemikiran seorang remaja lebih kompleks dan mampu untuk menerima pelbagai ilmu
dalam satu-satu masa. Sebaliknya cara pemikiran seorang kanak-kanak adalah
lebih terhad dan hanya mampu untuk memahami apa yang dilihat oleh mata kasar
mereka sahaja (Suppiah Nachaiappan, Kamarulzaman Kamaruddin, Abd. Aziz Abd.
Ahukor, Ramlah Jantan, Roslinda Mustapha, Hazalizah Hamzah, 2009).
·
Tidak
dapat memahami semenjak awal lagi
Namun,
masalah ketidakbolehan untuk membaca ini timbul apabila seorang pelajar itu
tidak dapat memahami apa yang telah diajarkan kepada mereka semenjak mereka
kanak-kanak lagi sehingga meningkat dewasa. Hal ini menyebabkan berlaku masalah
keciciran dalam pembacaan. Kemahiran kognitif pelajar tersebut yang lemah
menjadi punca kepada masalah ini. Oleh itu,masalah ini dapat diatasi jika guru
memberi perhatian yang lebih kepada para pelajar yang lemah bagi mengelakkan
mereka keciciran dalam pembelajaran mereka .
Faktor psikologiFaktor genetik, kecacatan fizikal murid, persekitaran dan sebagainya yang mempunyai kecenderungan menimbulkan masalah untuk mempelajari dan mengingati sesuatu yang diajar oleh guru mempengaruhi tahap kecerdasan dan psikologi yang pelbagai dalam kalangan murid. Tahap kesihatan serta gangguan emosi juga sering menjadi punca masalah dalam proses pembelajaran. Murid yang mewarisi tahap kecerdasan yang rendah sering memperlihatkan gangguan emosi seperti bimbang, takut, marah dan berbagai-bagai perasaan lagi yang pastinya menjejaskan tumpuan dan perhatian terhadap proses pembacaan (Zulkifley Hamid, 2006).
· Minat dan motivasi
Tabiat dan keupayaan membaca dapat dibina melalui minat dan motivasi. Minat yang mendalam terhadap bahan bacaan dapat memberikan seseorang itu motivasi dalam memudahkannya mengalami dan memahami proses pembacaannya.
· Tidak minat membaca
Salah satu faktor yang menyumbang kepada wujudnya masalah membaca dalam kalangan pelajar adalah faktor tidak minat membaca. Sikap kurang minat membaca adalah berpunca daripada kegagalan dalam menguasai kemahiran membaca dengan baik.
· Kurang rangsangan
Masalah kurang rangsangan daripada ibu bapa dan guru juga menyebabkan timbulnya masalah dalam proses membaca. Hal ini kerana kekurangan perhatian daripada ibu bapa dan guru akan menyebabkan pelajar tersebut akan keciciran dalam proses pembacaan.
Mudah hilang tumpuan dan lemah daya ingatan.
· Masalah Dalaman
Masalah dalaman yang dihadapi oleh pelajar dalam proses pembacaan juga berkait dengan masalah mudah hilang tumpuan dan lemah daya ingatan kerana peroses pembacaan memerlukan para pelajar untuk mengigati huruf dan bunyi bagi setiap huruf-huruf tersebut. Jika mereka bermasalah untuk mengigati setiap huruf tersebut maka proses pembacaan akan menghadapi masalah seperti membaca merangkak-rangkak dan tersangkut-sangkut.
· Mengatasi Masalah
Bagi mengatasi masalah pelajaran yang lemah dalam proses pembacaan ini satu proses pemulihan telah dijalankan. Para pelajar yang lemah dalam bacaan akan diasingkan dengan pelajar yang lebih cepat dalam membaca. Rajesvari a/p Ramasamy (2008) beliau telah menyatakan antara permasalahan yang dihadapi oleh pelajar pemulihan ini ialah mudah lupa perkataan yang dibaca. Daya ingatan mereka sangat singkat dan cepat melupakan perkara yang telah dipelajari oleh mereka. Oleh sebab itu, mereka perlu diberi peluang membaca perkataan yang sama berulang kali dalam aktiviti latih tubi. Ramai kanak-kanak pemulihan juga mengalami masalah dalam pengamatan. Mereka kurang mahir mengecam bentuk perkataan yang dibaca. Masalah ini mungkin disebabkan mereka sukar memberi tumpuan atau perhatian.
Ketidakupayaan
untuk mentafsir simbol dan huruf bagi diterjemahkan dalam ayat atau perkataan
secara lisan:
- · Ketidakcekapan menguasai isi pembelajaran
Menurut
Abdul Rasid dan Zulkafli (2008), akibat ketidakcekapan mereka menguasai isi
pembelajaran yang telah diajar oleh guru masalah menguasai kemahiran membaca
dan menulis menjadikan para pelajar lemah dan tidak berminat dalam proses pembelajaran.
Permasalahan membaca yang ada dalam diri murid seperti keliru mengecam huruf
besar dan huruf kecil semasa membaca, tidak dapat membunyikan perkataan dengan
betul dan tepat, tidak dapat menyebut perkataan yang dieja serta sering
meninggalkan perkataan yang tidak ketahui makna atau gagal membunyikannya.
- · Masalah ketidakupayaan mentafsir
Masalah
ketidakupayaan dalam mentafsir simbol atau huruf bagi diterjemahkan dalam ayat
atau perkataan akan menimbulkan pola bacaan yang merangkak-rangkak. Hal ini pastinya
menjadikan murid-murid tidak memahami maklumat dan makna bahan bacaan tersebut.
Selain daripada itu, murid ini juga lemah dan tidak berminat mencari maklumat
yang terdapat dalam gambarajah atau bahan rangsangan yang diberikan oleh guru.
Menurut Yahya Othman (2004), membaca merupakan proses interaksi antara teks
dengan imaginasi pembaca. Oleh sebab itu, pemahaman para pelajar mengenai teks
dan gambarajah yang dilihat oleh mereka mampu untuk menarik minat mereka
membaca tetapi jika mereka tidak dapat memahami apa yang dibaca akan
menimbulkan rasa bosan untuk terus membaca.
No comments :
Post a Comment